14 maj 2017

IRONE FAIRY


För många år sedan, i en hemlig trädgård, 
snubblade några australienska barn över tre rostiga böcker av järn.
Där fanns sagan om de små järnälvorna. 
De hade tillverkas av vresiga små gruvarbetare
 som bodde djupt under jorden, 
i en värd av gömda tunnlar. 
Genom åren hade de tillverkat en hel samling av de små älvorna som var och en representerade
 en speciell del av den hemliga trädgården ovanför tunnlarna. 
När en älva blivit till 
blir hon insvept i tyg och tas till trädgården i skydd av mörkret, 
där hon placeras i avvaktan 
på solens uppgång nästa dag.




Det finns idag 24 olika järnälvor.
Varje älva har ett eget namn
och en egen personlighet

vilket beskrivs i den dikt som medföljer varje älva. Hennes vingar är från en viss insekt och hon representerar en viss växt eller del i trädgården.
Älvor med en grön ton är snälla och väluppfostrade. Men om gjutningen gick lite fel fick älvorna en blå ton, och de är istället fräcka, olydiga och busiga.



Min första älva BREA, 
 levererades som gåva av min vän Annika




Brea låg insvept i en tygpåse i en metallåda. 



Det låg också en dikt i metallådan
 som beskrev hennes personlighet.



Brea är lekfull, fnittrig, vänlig och energisk 
hon representerar blomsterkrasse.

Oranges and yellows and shades of red,
umbrella-shaped leaves make a cozy bed.
Growing so fast and spreadling so wide,
secret little paths and places to hide.
The Nasturtium is home, to me and my friends,
and a playground of fun that never ever ends.
I´m a fairy called Brea and you might even see,
it you look close enough a little butterfly and me!




Det följde med en glasflaska
 med magiskt älvstoft som jag skulle stänka på henne för att befria henne.
Jag skulle placera henne i min trädgård 
så att hon kan möta morgonsolen.




Min Brea har också fått en kompis
hon heter VITA



hon är söt, vild, rolig och fräck, 
lägg märke till att hon har en blå ton



Allt gott till er !
Kram Raina

5 kommentarer:

  1. illa Raina vilken underbar historia Du hade att berätta om dessa små varelser.
    Vet du detta har jag aldrig hört talats om. Man bliver aldrig för gammal för att
    lära något nytt. Tack från Hajan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och ha det gott!
      Kramen från mig!

      Radera
  2. UNDERBART - älskar dessa små fairys och dess historia !
    Har en liten Hannah som vakat över trädgården i många år nu - grön från början men nu helt rostig.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är de söta. Kram från mig!

      Radera
  3. Vilken härlig historia som jag aldrig hört talas om. Men som Hajan skriver ovan att man aldrig blir för gammal för något nytt:).
    Älvor är vackra.
    gun

    SvaraRadera